انتخابات

همزمان با برگزاری آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت حاح حسین آقا ملک از هفت واقف آستان قدس رضوی در استان تهران در کتابخانه و موزه ملی ملک تجلیل شد.

تجلیل از واقفان آستان قدس رضوی در استان تهران

به گزارش قدس آنلاین، این مراسم بعدازظهر روز گذشته با حضور مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مدیران این آستان مقدس و واقفان و فرهنگ‌دوستان کشور با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

محمدرضا رضوان‌طلب رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر اظهار کرد: تعبیرات گوناگونی از این نکوداشت بر زبان‌ها و قلم‌ها جاری شده است، برخی آن را سوگواره و بعضی نیز پنجاهمین سالگرد درگذشت حاج حسین آقا ملک می‌دانند؛ اعتقاد من بر این است که «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق».

مأموریت سازمان موقوفات ملک

همچنین جعفر عباس‌پور، سرپرست سازمان موقوفات ملک در این مراسم با بیان اینکه این سازمان مأموریت صیانت، بهره‌وری و توسعه موقوفات حاج حسین آقا ملک را طبق دستور تولیت آستان قدس رضوی برعهده دارد، گفت: این موقوفات شامل حدود ۶۵ هزار هکتار املاک، اراضی کشاورزی مرتعی، مستغلات شهری و روستایی و ۱۲۷ حلقه چاه، حقابه، قنات و چشمه و همچنین کتب و اشیای تاریخی است.

وی افزود: این مأموریت در قالب هفت دفتر املاک و اراضی در تهران، مشهد، چناران، فریمان، گلبهار و تربت‌جام و همچنین سه گاوداری با بیش از ۴هزار و۵۰۰ رأس دام و چهار مجتمع عظیم زراعی و باغی انجام می‌شود.

عباس‌پور ادامه داد: حاصل این تلاش و مأموریت در آستان قدس رضوی مطابق نیت واقف خیراندیش در حوزه نشر و فرهنگ و بهداشت و درمان و به خصوص برای توسعه و اداره کتابخانه و موزه ملی ملک، بیمارستان ثامن‌الائمه(ع) چناران، بیمارستان سجادیه تربت‌جام و همچنین ساخت بیمارستان در فریمان هزینه می‌شود. امیدوارم ترویج و احیا وقف در حوزه فرهنگی و سلامت مؤثر باشد.

رونمایی ۴ کتاب تاریخی

در این مراسم از کتاب‌های «رقم‌ها و فرمان‌های صفوی و قاجار در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک»، «مکاتبات ناصرالدین‌شاه با کامران میرزا نایب‌السلطنه(۱۲۹۵ تا ۱۳۰۹ قمری)»، «فهرست توصیفی نسخه‌های خطی پزشکی و علوم وابسته مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک» و دفتر یکم کتاب «روزگار ملک؛ هشتاد خاطره و روایت از حاج حسین آقا ملک»؛ از جدیدترین آثار انتشارات این مؤسسه رونمایی شد.

پخش گزارشی از بازدید حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی از کتابخانه و موزه ملی ملک، قرائت پیام رئیس جمهور به آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت مرحوم حاج حسین آقا ملک توسط قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، پخش نماهنگ «مُلک جاوید» با محوریت حاج حسین آقا ملک و موقوفات ملک در تهران و خراسان و نماهنگ «ارادت خادمان حرم رضوی» و شعرخوانی محمدحسین ملکیان شاعر آیینی با موضوع ماه محرم، از دیگر بخش‌های این آیین نکوداشت بود.

کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک بزرگترین واقف معاصر ایران در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر این موقوفه در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) پذیرای دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.